Neem de regie over jouw gezondheid

Onderzoek je gedachten

volg je hart

en

leef bewust

Zo'n zweverig begrip.... 'in contact met jezelf'......

Gepost 2017/04/07

Er zijn van die momenten dat ik mijn leven evalueer. Hoe sta ik er nu in? Welke keuzes zijn er gemaakt en welke omstandigheden hebben meegespeeld? Vooral wat heb ik daarmee gedaan?

 

En dan is daar altijd weer die twijfel. Heb ik het wel goed gedaan, wil ik zo verder oud worden of zal ik andere keuzes maken? Misschien is het wel heel normaal dat een vrouw van bijna 48 jaar zich zo voelt. Ik vind namelijk echt andere dingen belangrijk dan 5 jaar geleden. En kan ook veel emotioneler reageren. Is dit nu een midlife crisis of het begin van de overgang…….. OEFFF!!!

 

Als duizendpoot heb ik mijn hele leven altijd van alles aangepakt. Niets was mij teveel. Bang om iets te missen en vooral goed in mijzelf overschatten. In mijn familie gaat het verhaal over een oom van mij die in zijn jonge jaren ging solliciteren als badmeester, alleen…… hij kon niet zwemmen. Toen hem gevraagd werd van de hoge duikplank te duiken en naar de andere kant te zwemmen klom hij gewoon de duikplank op, dook het water in om vervolgens om hulp te moeten roepen. Oeps!!!???

Toch merk ik dat ik dezelfde neiging heb in figuurlijke zin. Familietrekje dus.

 

Ik heb namelijk altijd eerst ja gezegd, gewoon gaan doen wat gevraagd werd om daarna pas te bedenken of het nu wel zo’n slimme zet is geweest. Een figuurlijke sprong in het diepe in plaats van de letterlijke. Mijzelf voortdurend overschatten en handelen om…… ja waarom eigenlijk. Te pleasen? Laten zien dat ik het kon? Niet willen falen? Mijn oom moest wel om hulp roepen omdat hij anders zou verzuipen. Ik deed dat niet!  Ik bleef spartelen als een gek om mijn hoofd boven water te houden. Het heeft ervoor gezorgd dat ik op mijn 24e zwaar overwerkt was. Tegenwoordig valt ook dit onder de noemer burn-out.

 

Vervolgens ben ik wat meer gaan wikken en wegen voordat ik tot een actie overging. Hoewel dat vaak zijn voordelen heeft, kan ik niet zeggen dat ik daar nu echt blijer werd. Al dat denken veroorzaakte bij mij allerlei twijfels en zorgde er zelfs voor dat ik behoorlijk besluiteloos werd. Malend in mijn bed, slapeloze nachten en prikkelbaar in mijn keuzestress. Vooral bedenken of ik mij goed zou voelen bij een bepaalde keus. Denken, denken, denken…….Pffffff vermoeiend hoor.

 

Gelukkig kunnen wij allemaal leren om op een andere manier te gaan handelen. Sinds een aantal jaren weet ik dat het voor mij het beste werkt om weer terug te gaan naar het doen. Alleen dan anders. Hoe??? Ik ga dan zitten op een plaats, waar ik niet gestoord wordt, om mijn hoofd zo stil mogelijk te maken. Al is het op het toilet bij een concert van Doe Maar (echt gebeurd)! Ik focus mij dan op mijn ademhaling en op mijn hart. Elke keer als ik afgeleid wordt door een gedachte, ga ik met mijn aandacht terug naar mijn ademhaling. De ene keer heeft het meteen effect, een andere keer duurt het allemaal wat langer. Daarna ‘weet’ ik vaak wat mij te doen staat.

 

Bij het bedenken heb ik altijd die angst voor een verkeerde keuze of afwijzing. En angst verlamd en is nu eenmaal niet de beste raadgever om iets te veranderen. Even afstand nemen is voor mij een manier zodat ik meer overzicht krijg. Als het ware even uitzoomen zodat ik beter weet wat belangrijk voor mij is. En dan spring ik alsnog in het water, alleen beter voorbereidt! Met zwemdiploma of reddingsboei.

 

Hoe werkt dat nu…. Met mijn midlife crisis! Op de één of andere manier krijgen we steeds weer dezelfde uitdagingen voor ons alleen op een dieper niveau. Ik ga een nieuwe levensfase in en ook dat is weer onbekend terrein.

Gaandeweg heb ik ontdekt contact met mijn ademhaling en hart, contact met mijzelf betekent. Het maakt dat het allemaal een stuk makkelijker gaat. Ik voel mij beter en maak ik keuzes waar ik achter sta en mijn gedachten zijn meer gefocussed.

Dit geeft mij vertrouwen dat het wel goed komt met die midlife crisis van me.

 

Wil ervaren wat voor effect focus op jou heeft? Dat kan op de volgende wijze;

 

Ga zitten op een rustige plaats rechtop zitten.

Adem 3 x langzaam in en uit om je geest tot rust te brengen.

Voel je voeten op de grond en merk op of dit effect heeft op je ademhaling.

Vervolgens richt je de aandacht op je hart. Bij iedere inademing gaat je aandacht van je hart naar je buik en met een uitademing van je buik naar je hart.

Blijf je concentreren op deze ademhaling. In en uit. Als er gedachten opkomen keer je met je ademhaling terug naar je hart.

Focus je volledig op je ademhaling en je hart.

Als je tot rust gekomen ben stel je de vraag die je bezighoudt waarna je jezelf weer op je ademhaling en je hart richt.

 

Tip; wees liefdevol en geduldig met jezelf.

 

Ik ben onwijs benieuwd hoe dit je lukt? Laat je me het weten?

 

                                                                                                                  

Inhoud